Σελίδες
▼
ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: βιβλιοπαρουσίαση «Τα χρόνια ανάμεσα»
Χθες Τετάρτη 7/12, στη Σφεντόνα πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου «Τα χρόνια ανάμεσα» του Βασίλη Τσιράκη. Με πολύ ενδιαφέρον ακούσαμε και συζητήσαμε πάνω σε ένα μυθιστόρημα συνδεμένο με την πόλη, την ιστορία και τους ανθρώπους της.
Από την πλευρά του χώρου νεολαίας και πολιτισμού Σφεντόνα, ευχαριστούμε πολύ το συγγραφέα που παραβρέθηκε στην εκδήλωση.
Ευχαριστούμε τον Βασίλη Αλεξίου, που μας μίλησε για το έργο.
Ευχαριστούμε επίσης τη συγγραφέα Κατερίνα Καριζώνη για την προσφορά της στη δανειστική βιβλιοθήκη της Σφεντόνας των έργων της «Η πόλη των αθώων» και «Ρεσάλτο»
Από την πλευρά του χώρου νεολαίας και πολιτισμού Σφεντόνα, ευχαριστούμε πολύ το συγγραφέα που παραβρέθηκε στην εκδήλωση.
Ευχαριστούμε τον Βασίλη Αλεξίου, που μας μίλησε για το έργο.
Ευχαριστούμε επίσης τη συγγραφέα Κατερίνα Καριζώνη για την προσφορά της στη δανειστική βιβλιοθήκη της Σφεντόνας των έργων της «Η πόλη των αθώων» και «Ρεσάλτο»
ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ!
Με δύο προβολές τον μήνα Δεκέμβρη η κινηματογραφική ομάδα της Σφεντόνας...
Η πρώτη, "Τα παιδιά του παραδείσου"(1997) παρουσιάζει την κοινωνική πραγματικότητα στο Ιράν με πρωταγωνιστές δύο μικρά αδέρφια να παλεύουν να τα βγάλουν πέρα ώστε να καταφερουν να πάνε σχολείο με αφορμή ένα ζευγάρι παπούτσια και η δεύτερη "Ιστορίες για Αγρίους" (2014) αποτελεί μια μαύρη κωμωδία, που μέσα από το χιούμορ, καταγράφει την ανθρώπινη απόγνωση και εκδίκηση σε έξι διαφορετικές υποϊστορίες...
"Τα χρόνια ανάμεσα": μια πρόγευση (ΒΙΝΤΕΟ)
Δείτε από την παρουσίαση του βιβλίου, που έγινε στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (13.05.16):
το άνοιγμα της παρουσίασης από τον Σ. Κερσανίδη (δημοσιογράφος) την εισήγηση του Α. Γαζάκη (φιλόλογος) με θέμα:
"Ιστορικό μυθιστόρημα για τα μικρά ή τα μεγάλα; Ηρωες ή χαρακτήρες; Μυθοπλασία ή ιστορική πληροφορία;"
"Ιστορικό μυθιστόρημα για τα μικρά ή τα μεγάλα; Ηρωες ή χαρακτήρες; Μυθοπλασία ή ιστορική πληροφορία;"
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗ ΣΦΕΝΤΟΝΑ...
Η Σφεντόνα σας καλεί στη βιβλιοπαρουσίαση του νέου βιβλίου του Βασίλη Τσιράκη "Τα χρόνια ανάμεσα" με ομιλητές τους Βασίλη Αλεξίου και Δημήτρη Μάνο, την Τετάρτη 7/12 στις 19:30!
Το βιβίο ανάφέρεται στη Θεσσαλονίκη από τον ερχομό των προσφύγων το 1922 ως τον διωγμό των εβραίων το 1943, ανακαλώντας τα μεγάλα γεγονότα της εποχής, όπως την ανταλλαγή πληθυσμών, την κρίση του '29 - '30, τον εμπρησμό του Κάμπελ, τον Μάη του '36, την επιστράτευση και τα τρένα για το Άουσβιτς, μας ταξιδεύει ως το Βερολίνο του Μεσοπολέμου, τη Μόσχα των μετεπαναστατικών χρόνων και τη Βαρκελώνη του ισπανικού εμφυλίου.Εκεί, η γυναικεία χειραφέτηση συναντά το ρεμπέτικο του Μεσοπολέμου μέσα από προσδοκίες, συγκρούσεις και ανατροπές, σε εποχές σκληρές από τις οποίες περνούν διακριτικά οι φιγούρες του Γληνού και του Καζαντζάκη, του Πασαλίδη και του Ζαχαριάδη, αλλά και του Ναζίμ Χικμέτ και του Έρνεστ Χέμινγουεϊ.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ
Η Σφεντόνα δε θα λειτουργήσει την Πέμπτη 10/11. To Σάββατο 12/11 στις 18:30 θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση της Πρωτοβουλίας Νέων Εργαζομένων Άνεργων με θέμα:"Το δικαίωμα μας σε Δουλειά - Περίθαλψη - Ζωή".
Λόγω της πορείας για την επέτειο του Πολυτεχνείου Πέμπτη 17/11 ο χώρος θα παραμένει επίσης κλειστός και σας καλούμε όλους στην Καμάρα στις 18:00 για να διαδηλώσουμε!
Πρόγραμμα εκδηλώσεων Νοεμβρίου 2016
ΣΑΒΒΑΤΟ 12/11 | 18.30
ΕΚΔΗΛΩΣΗ-ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Της Πρωτοβουλίας Νέων
Εργαζομένων - Ανέργων
«Οι νέοι εργαζόμενοι και άνεργοι
συζητούν για το δικαίωμα
στην δουλειά, περίθαλψη, ζωή.
Κατακτήσεις ή παραχωρήσεις;»
συμμετέχει η Τασούλα Γκενίδου
εκ μέρους της Ταξικής Πορείας
Ακολουθεί γλέντι με ζωντανή μουσική
και συλλογική κουζίνα
---------------------
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
πρόγραμμα προβολών
Παρασκευή 4/11 | 20.00
«12 ένορκοι», Sidney Lumet
Παρασκευή 18/11 | 20.00
«Easy Rider», Dennis Hopper
Παρασκευή 25/11 | 20.00
«Spellbound», Alfred Hitchcoc
---------------------
ΣΑΒΒΑΤΟ 19/11 | 21.00
ΠΑΡΤΥ
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ
Η Κινηματογραφική Ομάδα της Σφεντόνας ξεκινά ανανεωμένη με νέα μέλη τις προβολές της και για φέτος. Πρώτη ταινία για φέτος λοιπόν, η "Λούφα και Παραλλαγή" παραγωγής 1984, του Νίκου Περάκη.
Πλοκή:
Εν έτει 1967, 6 στρατιώτες μετατίθενται στο κινηματογραφικό τμήμα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, αναλαμβάνοντας την προμήθεια του νεοσύστατου κρατικού τηλεοπτικού σταθμού με οπτικό υλικό, εθνικοπατριωτικού –κατά κύριο λόγο- περιεχομένου. Η δραστηριότητά τους αυτή, θα συνοδευτεί από μια πλέξη παράπλευρων κωμικοτραγικών καταστάσεων, ξεκαρδιστικών διαλόγων και ανδροπαρεΐστικου κα-ψι-μι κλίματος...
Σας περιμένουμε την Παρασκευή 21/10 στις 20:00 στο χώρο της Σφεντόνας!
Νίκος Γόδας. Η κόκκινη φανέλα του Ολυμπιακού
Νίκος Γόδας. Η κόκκινη φανέλα του Ολυμπιακού
O Νίκος Γόδας ανήκει σε εκείνες τις περιπτώσεις ανθρώπων που με το παράδειγμα της θυσίας τους μετατρέπονται σε συμβολικές μορφές. Ανακαλύπτει κανείς ότι ανασύροντας απ” τη λήθη μια τέτοια ιστορική περίπτωση, πίσω της στο σκοτάδι, βρίσκονται ανάλογες πράξεις αντίστασης και θυσίας από πλήθος αθλητών σ” εκείνα τα χρόνια της Κατοχής και του πολέμου. Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά.
Ο Νίκος Γόδας, γεννήθηκε στο Αϊβαλί της Μ. Ασίας το 1921. Την επόμενη χρονιά η οικογένεια του βρίσκεται στην προσφυγιά και μετά από περιπλάνηση καταλήγει στη-ν Κοκκινιά. Μαζί με εκατομμύρια άλλους «αλύτρωτους αδελφούς» – τώρα που το ελληνικό κράτος δεν τους χρειάζεται, μιας κι έχασε το παιχνίδι στη Μ. Ασία – έχουν μετατραπεί σε «τουρκόσπορους»! Εκεί στους προσφυγικούς μαχαλάδες, μέσα στη φτώχια και την περιφρόνηση, μεγαλώνει ο μικρός Νίκος και μαθαίνει να κλωτσάει το τόπι μαζί με άλλους πιτσιρικάδες. Και όπως θα δείξει μαθαίνει να το κλωτσάει καλά. Μεγαλώνοντας εντάσσεται στην ποδοσφαιρική ομάδα της Κοκκινιάς και αρχίζει να ξεχωρίζει για το ταλέντο του για τα καλά.
Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του ’30 και ο πόλεμος πλησιάζει. Στο μεταξύ ο Γόδας ανοίγει κάτω απ” το σπίτι του μια ταβέρνα, «Τα Αραπάκια», στην οποία παίζουν πολλά απ” τα τότε και μετέπειτα μεγάλα ονόματα του ρεμπέτικου τραγουδιού. Και έρχεται η φασιστική Κατοχή. Ο Γόδας παίρνει μεταγραφή για τον αγαπημένο του Ολυμπιακό το 1942. Αλλά δεν είναι απ” τους νοικοκυραίους που θα λουφάξουν μέχρι να περάσει η μπόρα. Ούτε φυσικά είναι από κείνα τα εξαχρειωμένα παλιοτόμαρα που θα συνεργαστούν με τους φασίστες δολοφονώντας και ληστεύοντας τους συνανθρώπους τους.
Εντάσσεται στην αντίσταση και γίνεται Λοχαγός στον 5ο επίλεκτο λόχο Κοκκινιάς του Ε.Λ.Α.Σ. Στα λίγα παιχνίδια που διεξήχθησαν εκείνα τα χρόνια θα διακριθεί ως επιθετικός και θα σκοράρει αρκετές φορές, όπως στα παιχνίδια με τον Εθνικό και τον Απόλλωνα ή θα πρωταγωνιστήσει σε άλλα όπως στη νίκη με 5-2 στον τελικό με τον Παναθηναϊκό για το «Κύπελλο Χριστουγέννων». Σύμφωνα με την παλιά μεγάλη δόξα του Ολυμπιακού, τον θρυλικό Ανδρέα Μουράτη, ο Γοδας ήταν ένας καλλιτέχνης μέσα στο γήπεδο, δηλ. όπως ο ίδιος εξηγούσε, ένας μάγος της ντρίπλας, ένας ζογκλέρ της μπάλας.
Είπαμε όμως, φασιστική Κατοχή και πόλεμος. Ο Γόδας τις τελευταίες μέρες της κατοχής παίρνει μέρος στη μεγάλη μάχη για την διάσωση της Ηλεκτρικής Εταιρείας στον Πειραιά, την οποία ήθελαν να ανατινάξουν οι υποχωρούντες Γερμανό» και στη μάχη της Οδού 7ης Μαρτίου, επικεφαλής του λόχου του. Δυο μήνες αργότερα, πολεμάει τους Βρετανούς στη μάχη των Δεκεμβριανών. Φυσικά, οι ταγματασφαλίτες συνεργάτες των ναζιστών Γερμανών τώρα πολεμούν στο πλευρό των Βρετανών. Πάνω απ” όλα η Ελλάδα! Η ήττα και η απόσυρση του Ε.Λ.Α.Σ τον βρίσκει στα βουνά της Ρούμελης όπου και αρρωσταίνει βαριά.
Έτσι, μετά τη συμφωνία της Βάρκιζας κατεβαίνει στον Πειραιά όπου μετά από λίγο συλλαμβάνεται με την υπόδειξη ενός χαφιέ. Σε μια στημένη δίκη με μάρτυρες δωσίλογους συνεργάτες των Γερμανών ο Γόδας καταδικάζεται σε θάνατο. Μεταφέρεται στις φυλακές της Κέρκυρας. Ο σύντροφος και συγκρατούμενός του Σταμάτης Σκούρτης τον θυμάται μαζί με άλλους ποδοσφαιράκηδες μελλοθάνατους να αποσύρονται όποτε το ραδιόφωνο μετάδιδε κάποιον αγώνα και να μουντζώνουν και να χειρονομούν! Και ως την τελευταία στιγμή έκαναν σχέδια πως θα παρατάξουν την ομάδα της φυλακής στο επόμενο παιχνίδι. Ο Γόδας δεν υπέγραψε δήλωση μετανοίας και έτσι η τύχη του ήταν προδιαγεγραμμένη.
Στο τελευταίο γράμμα προς τους δικούς του έγραψε: «πεθαίνω για την πατρίδα και τα ιδανικά μου». Το ποια ήταν αυτά τα ιδανικά το μαρτυρούν πέρα απ” τη δράση του, τα ίδια του τα λόγια τη στιγμή που τον έπαιρναν για να τον εκτελέσουν: -Νενικήκαμεν. Ζήτω οι ολυμπιονίκες του σοσιαλισμού». Την ίδια στιγμή οι συγκροτούμενοι του τραγουδούσαν τον ύμνο της Διεθνούς. Τελευταία επιθυμία του ήταν να τον εκτελέσουν με τη φανέλα της αγαπημένης του ομάδας! Όπως και έγινε!
Εκείνο το βροχερό πρωινό της 19ης Νοέμβριου 1948 η φανέλα του Ολυμπιακού βάφτηκε κόκκινη. Όπως αναφέρουν όσοι έζησαν από κοντά τα γεγονότα, αλλά και συμπαίκτες του, η τότε διοίκηση του Ολυμπιακού δεν έκανε τίποτε για να τον σώσει. Αντίθετα, ο τότε πρόεδρος του συλλόγου και εκ των ιδρυτών του, ο Μιχάλης Μανούσκος, δήλωσε σε όσους τον προέτρεψαν να παρέμβει: «όπως έστρωσε ας κοιμηθεί». Όπως, ήδη, αναφέρθηκε ο Γόδας δεν ήταν ο μόνος, καθώς την ίδια αυτή εποχή οι αθλητές είχαν αρχίσει τον δικό τους αγώνα. Μετάξι άλλων ίδρυσαν την «Ένωση Ελλήνων Αθλητών. που κύριο ι σκοπό της είχε να οργανώσει τους αθλητές για την από κοινού αντιμετώπιση των κακουχιών της Κατοχής.
Για το σκοπό αυτό αποφασίστηκε να γίνει ένας αγώνας Π. Α.Ο.-Α.Ε.Κ. στο Γήπεδο της Λεωφόρου και τα χρήματα να δοθούν στους φυματικούς αθλητές που νοσηλευόταν στο «Σωτηρία». Τη μέρα του αγώνα το γήπεδο γέμισε από χιλιάδες φιλάθλους, ενώ πολλοί έμειναν απέξω. Αντιπροσωπεία των παικτών συναντήθηκε πριν την έναρξη με τον πατριάρχη του Παναθηναϊκού Απόστολο Νικολαΐδη και του ζήτησε μέρος των εισπράξεων. Ο Νικολαΐδης όχι μόνο αρνήθηκε αλλά τους ανακοίνωσε ότι διαιτητής του παιχνιδιού θα είναι ένας αυστριακός αξιωματικός των δυνάμεων Κατοχής. Οι παίχτες αρνήθηκαν, μπήκαν στον αγωνιστικό χώρο όπου και ενημέρωσαν τους υπόλοιπους. Τότε, όλοι μαζί ξεχύθηκαν στις κερκίδες και 1 ενημέρωσαν τον κόσμο. Εξαγριωμένοι οι φίλαθλοι κατέστρεψαν το γήπεδο και βγαίνοντας οργάνωσαν μια μεγάλη διαδήλωση που έφτασε μέχρι την Ομόνοια.
Ήταν, ίσως, η πρώτη αντικατοχική διαδήλωση! Βρε τους αχάριστους τους «χούλιγκανς», να μη θέλουν να καταλάβουν τα τόσα καλά που τους έφερνε η «Νέα Τάξη» του Χίτλερ! Όπως βλέπουμε η στάση και των δύο διοικήσεων δεν είχε καμιά σχέση μ” αυτή των ποδοσφαιριστών. Καμιά «Ιδέα Ολυμπιακός» δεν μπόρεσε να σώσει τον Γόδα και καμιά «Ιδέα Παναθηναϊκός» δε στάθηκε ικανή ώστε ο Νικολαΐδης να συναινέσει στο αυτονόητο. Όπως δε μπόρεσαν α σώσουν απ” τα βασανιστήρια της Μακρονήσου τους Μουράτη και Δαρίβα απ” τη μια μεριά και τον Αντ. Παπαντωνίου απ” την άλλη.
Και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό. Διότι οι αξίες, τα οράματα για έναν άλλο κόσμο, οι στάσεις ζωής και αγώνα όλων των παραπάνω, αλλά και χιλιάδων άλλων που τα ονόματα τους δε θα μάθουμε ποτέ, δεν είχαν – και δεν έχουν – καμία σχέση με αυτά που πίστευαν και επεδίωκαν οι τότε και μετέπειτα διοικούντες. Αλήθεια τί μπορεί να ενώσει τον Γόδα με τον Γουλανδρή, τον Κόκκαλη και τον Μαρινάκη; Τί μπορεί να ενώσει τον Αντ. Παπαντωνίου, με τον Βαρδινογιάννη και τον Αλαφούζο; Αλλά όλα σαρώθηκαν, οι μνήμες χάθηκαν. Το ίδιο το ποδόσφαιρο κάποτε ρίζωσε μέσα στις εργατικές γειτονιές, στους φτωχομαχαλάδες και στις παραγκοσυνοικίες των κάθε λογής ξεριζωμένων ανά τον κόσμο και μπολιάστηκε με έναν τρόπο ζωής με βάση την συντροφικότητα και την αλληλεγγύη και την αξιοπρέπεια.
Σήμερα, ή μάλλον εδώ και δεκαετίες, ξεκομμένο απ” τις αρχικές του βάσεις και τη μνήμη που αυτές κουβαλούσαν έχει μετατραπεί σ” ένα υπερθέαμα που οι κρατούντες χρησιμοποιούν κατά πως τους βολεύει. Κι έτσι, δεκαετίες τώρα, υπάρχουν πολλοί φίλαθλοι που ενώνονται κάτω από μια «Ιδέα Ομάδα» και βλέπουν τον πρόεδρο της κάτι ως σωτήρα και μεγάλο αδερφό. Για να μην αναφερθούμε σ” εκείνους τους οπαδούς που χτυπιούνται μέχρι θανάτου με τους «εχθρούς» οπαδούς της κάθε αντίπαλης ομάδας. Κι ακόμα χειρότερα, στις μέρες μας, πολλοί σύνδεσμοι διαφόρων ομάδων έχουν μετατραπεί σε φωλιές φασιστικής προπαγάνδας προς τους νεαρούς οπαδούς. Για μια ακόμα φορά οι ερωτήσεις επανέρχονται.
Τι κοινό μπορούν να έχουν οι θρυλικές μορφές που αναφέραμε πιο πάνω με εκείνα τα ανεγκέφαλα τσουτσέκια που εξορμούν μέσα απ” τους συνδέσμους για να λυντσάρουν και να δολοφονήσουν όποιον τους υπέδειξαν ως εχθρούς οι φασίστες καθοδηγητές; Είναι δυνατόν η μεγάλη πλειοψηφία των φιλάθλων της κάθε ομάδας, να κάνει τα στραβά μάτια μπροστά σε τέτοια φαινόμενα με τη λογική ότι ανήκουν στην ίδια ομάδα, «είναι δικά μας παιδιά»; Είναι τόσο δύσκολο να καταλάβουν οι φίλαθλοι π.χ. του Ολυμπιακού ότι αν αφήσουν τους νεοναζιστές να αλωνίζουν μέσα στους συνδέσμους της ομάδας τους, άλλο δεν θα κάνουν παρά να φτύνουν κατάμουτρα τη θυσία του Γόδα, τους αγώνες του Μουράτη, του Δαρίβα, και τόσων άλλων, δηλ. την ιστορία της ίδιας τους της ομάδας σε τελική ανάλυση; Τότε ας ρωτήσουν εκείνο τον πειραιώτη γέρο περιπτερά που όταν ο ανιψιός του Γόδα, Χρήστος, του είπε ποιος είναι, βγήκε και τον αγκάλιασε κλαίγοντας.
Φυσικά, σε καμιά περίπτωση το πρόβλημα δεν είναι του Ολυμπιακού ή μιας -δυο ομάδων ακόμα. Είναι ένα γενικότερο κοινωνικό ζήτημα και ως τέτοιο αφορά όλες τις ομάδων ακόμα. Είναι ένα γενικότερο κοινωνικό ζήτημα και ωε τέτοιο αφορά όλες τις ομάδες. Και κατ΄ επέκταση όλους τους φιλάθλους ,που σε ο,τι τους αναλογεί πρέπει να απαιτήσουν και να πράξουν ώστε οι ομάδες τους να μη γίνουν άντρα φασιστικής προπαγάνδας και δράσης. Διότι κάθε ιστορική ομάδα «μικρή» ή «μεγάλη» δεν έχει σημασία έχει να επιδείξει παρόμοια γεγονότα θυσίας και αγώνα όπως τα παραπάνω.
Ανταπόκριση από το πρώτο διήμερο εκδηλώσεων της νέας Σφεντόνας (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)
Πετυχημένο ήτανε το ξεκίνημα της νέας Σφεντόνας, που είχε ως θέμα «Ποδόσφαιρο:
φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα».
Το Σάββατο 15/10, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση που αφορούσε την ιστορία των ποδοσφαιριστών της Δυναμό Κιέβου, και το «ματς θανάτου» που έδωσαν ενάντια στους ναζί. Η εισήγηση του σ. Δημήτρη Τσοντάκη ανέλυσε το πώς το καπιταλιστικό σύστημα προώθησε το φασιστικό φαινόμενο και τους παγκόσμιους πολέμους. Αναφέρθηκε στο αντιφασιστικό κίνημα των λαών και την στάση του λαϊκού και κομμουνιστικού κινήματος, καθώς και στην σημερινή πολιτική της φασιστικοποίησης και των λεγόμενων «δύο άκρων». Στην συνέχεια ακολούθησε προβολή ντοκιμαντέρ για το ζήτημα και ταινίας βασισμένης στην σοβιετική ταινία «ημίχρονο του θανάτου».
Την Κυριακή 16/10 προβλήθηκε μια αξιόλογη νέα δημιουργία
του σκηνοθέτη Τάσου Αλευρά: το ντοκιμαντέρ «WHAT POLITICA: μία απολιτίκ
ποδοσφαιρική ιστορία». Μέσα από ζωντανές εικόνες και πολιτικά στοιχεία, ο
σκηνοθέτης αποκαλύπτει το ψέμα του «no politica» και θέτει ερωτήματα για την ανάπτυξη του νεοφασιστικού
φαινομένου στις κερκίδες, καθώς και για την πολιτική κυριαρχία του εφοπλιστή
Μαρινάκη στον δήμο Πειραιά. Ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα ανοιχτή, με πολλές ερωτήσεις
και προβληματισμούς συζήτηση, με την συμμετοχή του ίδιου του Τάσου Αλευρά,
οποίος απάντησε σε πολλά ζητήματα. Από την πλευρά μας τονίστηκε ιδιαίτερα το
ζήτημα της συνολικής φασιστικοποίησης, της εφαρμογής ενός ιδιότυπου «no politica» και μέσα στο κίνημα
με την μορφή του αντι-οργανωτισμού, καθώς και της σημερινής αντιλαϊκής κυβερνητικής
πολιτικής. Προβληματισμός αναπτύχθηκε γύρω από την σχέση κινήματος-οπαδών.
Πραγματοποιήθηκε έκδοση της μπροσούρας «Ποδόσφαιρο και λαϊκό κίνημα», την οποία επιμελήθηκε ο σ. Δημήτρης Στουπάκης, η οποία αξίζει να διαβαστεί και είναι διαθέσιμη στον χώρο Σφεντόνα.
Εγκαίνια της νέας Σφεντόνας (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΗΣ ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ
Αν υπάρχει μία φράση που να μπορεί να περιγράψει την κατάσταση στα εγκαίνια του νέου χώρου Νεολαίας και Πολιτισμού ΣΦΕΝΤΟΝΑ, αυτή θα ήταν: ΠΛΗΜΥΡΡΙΣΑΜΕ ΑΠΟ ΚΟΣΜΟ! Πραγματικά, την ημέρα των εγκαινίων συναγωνιστές, παλιοί και νέοι φίλοι του στεκιού ΣΦΕΝΤΟΝΑ όλων των ηλικιών κατέφθασαν για να διασκεδάσουν, να στηρίξουν και να συμβάλουν και αυτοί με την παρουσία τους στο δυναμικό ξεκίνημα του νέου αυτού εγχειρήματος.
Αλλά ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά…
Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ το Σάββατο (ημέρα εγκαινίων) ήταν ανοιχτή από της 6μ.μ., όπου για ένα δίωρο πραγματοποιούνταν στο χώρο bazaar περιοδικού και βιβλίου. Περιοδικά Έναυσματα από το 1996, κείμενα και αποφάσεις των Αγωνιστικών Κινήσεων, Αντιθέσεις, ΔΕΛΤΙΑ και υλικά εκπαιδευτικών, Μαθητικά περιοδικά από τα ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΝΕΙΑΤΑ μέχρι κείμενα της Μαθητικής Αντίστασης ήταν μερικά από τα υλικά που μπορούσαν να προμηθευτούν όσοι παρευρέθηκαν στο χώρο εκείνο το δίωρο.
Μαζί με το bazaar άρχισε να λειτουργεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη γωνιά βιβλίου ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ, η οποία φιλοξενεί ήδη πάνω από 200 τίτλους βιβλίων. Και επειδή οι «κακιές συνήθειες» δεν κόβονται εύκολα μαζί με τα εγκαίνια επαναλειτούργησε η δανειστική βιβλιοθήκη, που στεγαζόταν στο στέκι ΣΦΕΝΤΟΝΑ, αναβαθμισμένη και εμπλουτισμένη με νέα βιβλία.
Αυτή ήταν μόνο η αρχή… γιατί δεν γίνονται εγκαίνια χωρίς γλέντι…
Από πολύ νωρίς ο κόσμος είχε γεμίσει το χώρο. Κατά της 10 ξεκίνησε και η μουσική. Συγκρότημα από τα Γιάννενα ομόρφυνε ακόμα περισσότερο την βραδιά μας με λαϊκά, παραδοσιακά τραγούδια και Balkan ρυθμούς. Η μουσική, αλλά κυρίως ο μεγάλος αριθμός νεολαίας που κατέκλεισε το χώρο, τους διαδρόμους, ακόμα και τις σκάλες(!) ήταν οι δύο παράγοντες που οδήγησαν το κέφι, που κράτησε για ώρες, να ανέβει γρήγορα. Χορός, τραγούδια και πολύ κέφι ήταν τα τρία στοιχεία που συνέθεταν τη βραδιά.
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… αλλά υπάρχει και το δεύτερο ήμισυ…
Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ είναι ένας χώρος Νεολαίας και Πολιτισμού στην πόλη της Θεσσαλονίκη. Θέλει και επιδιώκει να αποτελέσει ένα χώρο συνάντησης της νεολαίας, ένα χώρο συζήτησης, αμφισβήτησης των «ρεαλιστικών» λύσεων που μας προβάλλονται και προβληματισμού. Χώρο λειτουργίας ομάδων όπως αυτή της κινηματογραφικής, που θα συνεχίσει και φέτος να δραστηριοποιείται. Ένα χώρο με προτάσεις για το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική, το διάβασμα «εκτός των τειχών» του πανεπιστημίου ακόμα και… το ποδόσφαιρο. Υπάρχει λοιπόν και το δεύτερο ήμισυ, που αποτελεί και το λόγο ύπαρξης αυτού του εγχειρήματος, που είναι η λειτουργία και οι εκδηλώσεις της ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ κατά την διάρκεια της χρονιάς. Ευελπιστούμε ο κόσμος που την στήριξε με την παρουσία του στο πρώτο ήμισυ να συνεχίσει με αυτό το δυναμικό χαρακτήρα και στο δεύτερο.
Φτάνουν τα πολλά λόγια… ας βάλουμε ένα πρόγραμμα…
Η λειτουργία της ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ έχει ως εξής: ανοιχτά κάθε Πέμπτη 6-11 το βράδυ και κάθε Σάββατο 4-9 το απόγευμα. Είναι ήδη προγραμματισμένο διήμερο εκδηλώσεων 15-16 Οκτώβρη με θέμα ποδόσφαιρο: φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα.
Αν υπάρχει μία φράση που να μπορεί να περιγράψει την κατάσταση στα εγκαίνια του νέου χώρου Νεολαίας και Πολιτισμού ΣΦΕΝΤΟΝΑ, αυτή θα ήταν: ΠΛΗΜΥΡΡΙΣΑΜΕ ΑΠΟ ΚΟΣΜΟ! Πραγματικά, την ημέρα των εγκαινίων συναγωνιστές, παλιοί και νέοι φίλοι του στεκιού ΣΦΕΝΤΟΝΑ όλων των ηλικιών κατέφθασαν για να διασκεδάσουν, να στηρίξουν και να συμβάλουν και αυτοί με την παρουσία τους στο δυναμικό ξεκίνημα του νέου αυτού εγχειρήματος.
Αλλά ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά…
Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ το Σάββατο (ημέρα εγκαινίων) ήταν ανοιχτή από της 6μ.μ., όπου για ένα δίωρο πραγματοποιούνταν στο χώρο bazaar περιοδικού και βιβλίου. Περιοδικά Έναυσματα από το 1996, κείμενα και αποφάσεις των Αγωνιστικών Κινήσεων, Αντιθέσεις, ΔΕΛΤΙΑ και υλικά εκπαιδευτικών, Μαθητικά περιοδικά από τα ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΝΕΙΑΤΑ μέχρι κείμενα της Μαθητικής Αντίστασης ήταν μερικά από τα υλικά που μπορούσαν να προμηθευτούν όσοι παρευρέθηκαν στο χώρο εκείνο το δίωρο.
Μαζί με το bazaar άρχισε να λειτουργεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη γωνιά βιβλίου ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ, η οποία φιλοξενεί ήδη πάνω από 200 τίτλους βιβλίων. Και επειδή οι «κακιές συνήθειες» δεν κόβονται εύκολα μαζί με τα εγκαίνια επαναλειτούργησε η δανειστική βιβλιοθήκη, που στεγαζόταν στο στέκι ΣΦΕΝΤΟΝΑ, αναβαθμισμένη και εμπλουτισμένη με νέα βιβλία.
Αυτή ήταν μόνο η αρχή… γιατί δεν γίνονται εγκαίνια χωρίς γλέντι…
Από πολύ νωρίς ο κόσμος είχε γεμίσει το χώρο. Κατά της 10 ξεκίνησε και η μουσική. Συγκρότημα από τα Γιάννενα ομόρφυνε ακόμα περισσότερο την βραδιά μας με λαϊκά, παραδοσιακά τραγούδια και Balkan ρυθμούς. Η μουσική, αλλά κυρίως ο μεγάλος αριθμός νεολαίας που κατέκλεισε το χώρο, τους διαδρόμους, ακόμα και τις σκάλες(!) ήταν οι δύο παράγοντες που οδήγησαν το κέφι, που κράτησε για ώρες, να ανέβει γρήγορα. Χορός, τραγούδια και πολύ κέφι ήταν τα τρία στοιχεία που συνέθεταν τη βραδιά.
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… αλλά υπάρχει και το δεύτερο ήμισυ…
Η ΣΦΕΝΤΟΝΑ είναι ένας χώρος Νεολαίας και Πολιτισμού στην πόλη της Θεσσαλονίκη. Θέλει και επιδιώκει να αποτελέσει ένα χώρο συνάντησης της νεολαίας, ένα χώρο συζήτησης, αμφισβήτησης των «ρεαλιστικών» λύσεων που μας προβάλλονται και προβληματισμού. Χώρο λειτουργίας ομάδων όπως αυτή της κινηματογραφικής, που θα συνεχίσει και φέτος να δραστηριοποιείται. Ένα χώρο με προτάσεις για το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική, το διάβασμα «εκτός των τειχών» του πανεπιστημίου ακόμα και… το ποδόσφαιρο. Υπάρχει λοιπόν και το δεύτερο ήμισυ, που αποτελεί και το λόγο ύπαρξης αυτού του εγχειρήματος, που είναι η λειτουργία και οι εκδηλώσεις της ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ κατά την διάρκεια της χρονιάς. Ευελπιστούμε ο κόσμος που την στήριξε με την παρουσία του στο πρώτο ήμισυ να συνεχίσει με αυτό το δυναμικό χαρακτήρα και στο δεύτερο.
Φτάνουν τα πολλά λόγια… ας βάλουμε ένα πρόγραμμα…
Η λειτουργία της ΣΦΕΝΤΟΝΑΣ έχει ως εξής: ανοιχτά κάθε Πέμπτη 6-11 το βράδυ και κάθε Σάββατο 4-9 το απόγευμα. Είναι ήδη προγραμματισμένο διήμερο εκδηλώσεων 15-16 Οκτώβρη με θέμα ποδόσφαιρο: φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα.
Διήμερο εκδηλώσεων. Ποδόσφαιρο: φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα
Διήμερο εκδηλώσεων 15-16 Οκτώβρη
Ποδόσφαιρο: φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα
ΣΑΒΒΑΤΟ 15/10 | 18.00
ΕΚΔΗΛΩΣΗ
“Η ιστορία της ηρωικής Δυναμό Κιέβου”
• εισήγηση για την
αντιφασιστική Αντίσταση των λαών
• προβολή της ταινίας
“Το ημίχρονο του θανάτου”
ΚΥΡΙΑΚΗ 16/10 | 19.00
ΠΡΟΒΟΛΗ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
“WHAT POLITICA” του Τάσου Αλευρά
μία απολιτίκ ποδοσφαιρική ιστορία
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θεοδώρα Καλακίδου
Μοντάζ: Άννα Πρόκου
Μουσική: Τάσος Πελτέκης, Στέλιος Χατζηκαλέας
θα ακολουθήσει συζήτηση
Θα πραγματοποιηθεί έκδοση μπροσούρας με θέμα “ποδόσφαιρο και λαϊκό κίνημα”
Ποδόσφαιρο: φασισμός και Αντίσταση, τότε και σήμερα
ΣΑΒΒΑΤΟ 15/10 | 18.00
ΕΚΔΗΛΩΣΗ
“Η ιστορία της ηρωικής Δυναμό Κιέβου”
• εισήγηση για την
αντιφασιστική Αντίσταση των λαών
• προβολή της ταινίας
“Το ημίχρονο του θανάτου”
ΚΥΡΙΑΚΗ 16/10 | 19.00
ΠΡΟΒΟΛΗ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
“WHAT POLITICA” του Τάσου Αλευρά
μία απολιτίκ ποδοσφαιρική ιστορία
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θεοδώρα Καλακίδου
Μοντάζ: Άννα Πρόκου
Μουσική: Τάσος Πελτέκης, Στέλιος Χατζηκαλέας
θα ακολουθήσει συζήτηση
Θα πραγματοποιηθεί έκδοση μπροσούρας με θέμα “ποδόσφαιρο και λαϊκό κίνημα”
Εγκαίνια του νέου χώρου
Εγκαίνια της νέας Σφεντόνας
Οι εργασίες στο νέο χώρο της Σφεντόνας ολοκληρώνονται, ώστε να υποδεχθεί το κοινό στα εγκαίνια του, το ΣΑΒΒΑΤΟ 8 ΟΚΤΩΒΡΗ. Η μέρα των εγκαινίων θα περιλαμβάνει εκτός από γλέντι με ζωντανή μουσική το bazaar παλιών βιβλίων και περιοδικών αλλά και την έναρξη της λειτουργίας της γωνίας βιβλίου «Εκτός των Τειχών».
Στην εβδομάδα μετά τα εγκαίνια θα ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία του νέου χώρου προς το κοινό, και θα δημοσιοποιηθούν οι πρώτες εκδηλώσεις που προγραμματίζονται.
Σας περιμένουμε!
Οι εργασίες στο νέο χώρο της Σφεντόνας ολοκληρώνονται, ώστε να υποδεχθεί το κοινό στα εγκαίνια του, το ΣΑΒΒΑΤΟ 8 ΟΚΤΩΒΡΗ. Η μέρα των εγκαινίων θα περιλαμβάνει εκτός από γλέντι με ζωντανή μουσική το bazaar παλιών βιβλίων και περιοδικών αλλά και την έναρξη της λειτουργίας της γωνίας βιβλίου «Εκτός των Τειχών».
Στην εβδομάδα μετά τα εγκαίνια θα ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία του νέου χώρου προς το κοινό, και θα δημοσιοποιηθούν οι πρώτες εκδηλώσεις που προγραμματίζονται.
Σας περιμένουμε!
ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ: ΜΑΗΣ 1936- ΜΑΗΣ 2016
ΣΑΒΒΑΤΟ 14 ΜΑΗ, 19:00
80χρόνια μετά τον Μάη του '36, οι νέοι εργαζόμενοι συζητούν:
"ανιχνεύοντας δρόμους αντίστασης στη σύγχρονη βαρβαρότητα"
Εισηγούνται:
- Εργαζόμενη μουσικός εκ μέρους της Πρωτοβουλίας Νέων εργαζομένων και Ανέργων
- Εργαζόμενος στην γαλακτοβιομηχανία "Ροδόπη" της Ξάνθης
- Ιδιωτική υπάλληλος στα Γιάννενα
ΚΥΡΤΙΑΚΗ 15 ΜΑΗ,11:00
Ιστορικό οδοιπορικό- " Στα βήματα της εξέγερσης και της Θυσίας"
Αφετηρία: διασταύρωση Εγνατίας και Αγιάς Σόφιας
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΝΕΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΝΕΡΓΩΝ
ΠΡΟΒΟΛΗ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
Μεξικό, Οκτώβρης 2014
43 αριστεροί φοιτητές της αγροτικής
σχολής Αγιοτζινάπα,
Δολοφονούνται από παρακρατικές νεκροσυμμορίες,
ενώ ταξίδευαν για την ετήσια διαδήλωση μνήμης για την σφαγή της Πλατείας των Τριών Πολιτισμών
(εξέγερση Ολυμπιάδας 1968)
προκαλώντας ένα κύμα οργισμένων διαδηλώσεων.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19/2 στις 19:00
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση
Δείτε δύο ιστοσελίδες αφιερωμένες στους 43 δολοφονημένους αριστερούς φοιτητές:
http://ilustradoresconayotzinapa.tumblr.com/archive
http://ayotzinapasomostodos.com/los43/
http://ilustradoresconayotzinapa.tumblr.com/archive
http://ayotzinapasomostodos.com/los43/
Η λάσπη είναι υλικό του συστήματος και όχι του εργατικού κινήματος
Η ΛΑΣΠΗ ΕΙΝΑΙ ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ
Κατά την διάρκεια της γενικής απεργίας της 4ης του Φλεβάρη, μια ομάδα ανθρώπων, θεώρησε σκόπιμο να γράψει με σπρέυ στα στόρια του στεκιού νεολαίας Σφεντόνα ότι «στα καφέ Γέφυρα και Babylon σερβίρουν απολύσεις», «ή με το κεφάλαιο ή με τους εργάτες», εξηγώντας ότι είμαστε «ξεφτίλες» και ότι «πήραμε θέση».
Θα θέλαμε με αφορμή την απαράδεκτη ΨΕΥΤΙΑ, να υπενθυμίσουμε ότι η πολιτική αντιπαράθεση μέσα στο κίνημα δεν μπορεί να γίνει κουτσομπολίστικα και μουλωχτά, ούτε ερήμην μας. Η κριτική και αντιπαράθεση μέσα στο κίνημα των εργαζομένων γίνεται ανοικτά, δημόσια, και σε διαδικασίες όπου μπορεί να αναπτυχθεί διάλογος. Οι πρακτικές αυτές, καθώς και η ΛΑΣΠΗ, ανήκουν στο στρατόπεδο του συστήματος και όχι του κινήματος.
Πράγματι έχουμε πάρει θέση στο ζήτημα της κινητοποίησης στα καφέ Γέφυρα και Βαβυλωνία. Μέσα από το blog της Πρωτοβουλίας Νέων Εργαζομένων-Ανέργων, καθώς και σε άλλα blog και έντυπα, έχουμε δημοσιεύσει τα κείμενα του σωματείου και των απολυμένων, παρόλο που δεν συμφωνούμε πλήρως με αυτά, καθώς και δικές μας τοποθετήσεις αλληλεγγύης και αναγνώρισης του αγώνα. Θεωρούμε μάλιστα, ότι το γεγονός ότι η εργοδοσία έχει μαζευτεί, ή αναγκάστηκε να επιστρατεύει ψευδή, και να τηρεί προσχηματικά την εργατική νομοθεσία, αποτελεί αποτέλεσμα της πίεσης του σωματείου και αυτό είναι θετικό. Με άλλα λόγια, έχουμε πάρει ξεκάθαρη και σε όλους τους τόνους ανοιχτή θέση κατά της εργοδοσίας.
Οι απεργίες που κάνουμε εμείς, οι απολύσεις που έχουμε δεχτεί, οι διώξεις που μας έχουν επιβληθεί, οι σύντροφοι και συναγωνιστές μας που δεν βρίσκουν δουλεία επειδή είναι σταμπαρισμένοι, οι θέσεις εργασίας απολυμένων εργαζομένων που μας «προσφέρθηκαν» και έχουμε αρνηθεί, δεν είναι για εμάς αντικείμενα πολιτικής αξιοποίησης. Είναι ενέργειες που έχουμε κάνει γιατί θεωρούμε ότι εξυπηρετούν τα συλλογικά συμφέροντα μας και είναι καθήκοντα μας απέναντι στο λαϊκό κίνημα.
Η ενέργεια αυτή δεν εξυπηρετεί σε κανένα επίπεδο την κινητοποίηση των εργαζομένων στα καφέ Γέφυρα-Βαβυλωνία, ούτε πλήττει την εργοδοσία.
Αν λοιπόν κάποιοι νομίζουν ότι βρήκανε αφορμή να πλήξουν τον πολίτικο μας χώρο με την αντικομουνιστική υστερία που τους διακρίνει, χρησιμοποιόντας μια κινητοποίηση εργαζομένων, να ξέρουν ότι ΔΙΑΛΕΞΑΝ ΛΑΘΟΣ. ΧΤΥΠΗΣΑΝ ΛΑΘΟΣ ΠΟΡΤΑ.
Δε νιώθουμε την ανάγκη να αποδείξουμε τίποτα σε κανέναν. Η μόνη λογοδοσία που έχουμε να κάνουμε είναι στο λαϊκό και εργατικό κίνημα.
Στέκι νεολαίας Σφεντόνα