Σελίδες
ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ 7η ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ: ΚΡΙΣΗ, ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΜΑΡΤΗ 18:ΟΟ
ΠΕΜΠΤΗ 4/3, 21:00: ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΒΑΛΤΟ
Για να δώσουμε όμως το λόγο στην ίδια, μέσω της απάντησης της στον Παύλο Καγιό:
Σε ένα μικρό κείμενό της που κυκλοφόρησε ενόψει της προβολής της ταινίας, η Αλίντα Δημητρίου εξηγεί την απόφασή της να καταπιαστεί με το συγκεκριμένο θέμα: «Πριν από μερικά χρόνια στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Καλαμάτας παίχτηκε ένα ντοκιμαντέρ που αναφερόταν σε ένα κορυφαίο πολιτικό γεγονός, στην Επανάσταση των Γαριφάλων στην Πορτογαλία. Με εντυπωσίασε για δύο λόγους. Ο ένας, ο πιο σημαντικός, γιατί ήταν πολιτικό ντοκιμαντέρ και ο δεύτερος γιατί η παραγωγή του ήταν χαμηλού κόστους. Ο συνδυασμός αυτών των δύο με έκανε να αναρωτηθώ: Γιατί όχι και εμείς; Η πολιτική περίοδος που με έτρωγε ήταν το 1940-1950. Μια περίοδος από την οποία είχα βιώματα αλλά και που διαμορφώθηκε η πολιτική μου οπτική. Και δεν άλλαξα ακριβώς όπως δεν αλλάζεις –σε καμιά περίπτωση– τον πρώτο σου έρωτα».
Ζούμε σε μια περίοδο που η ιστορία ξαναγράφεται. Ξαναγράφεται για να σβήσει την ιστορική μνήμη του λαού μας, για να ξεχάσει ότι κάποτε όρθωσε το ανάστημα του απέναντι στην φτώχεια, τον πόλεμο, την αδικία, το φασισμό, την πείνα, την κατοχή. Η ιστορία αυτή επιβίωσε παρά την πλύση εγκεφάλου που επέβαλλαν στο λαό, την προπαγάνδα για τους ληστές, τους εαμοβούλγαρους, το παιδομάζωμα και τα κονσερβοκούτια. Επιβίωσε στόμα με στόμα, γενιά με γενιά, παρόλο που για δεκαετίες ήταν μια απαγορευμένη συζήτηση, ένα γεγονός που δε συνέβη ποτέ. Επιβίωσε στην αναγκαστική προσφυγιά στις Ανατολικές χώρες, στα ξερονήσια, στις φυλακές. Και αναγεννιέται κάθε φορά που ο λαός βγαίνει στο δρόμο. Και αν κάποια στιγμή η Εθνική Αντίσταση αναγνωρίστηκε, αυτό έγινε υπό το βάρος των λαϊκών αγώνων.
Και όπως συμβαίνει με όλα τα κεκτημένα, σήμερα τίποτε δε θεωρείται δεδομένο. Κι αν αυτές οι γυναίκες που ήταν χωρίς φωνή μπόρεσαν τελικά να μιλήσουν, κι αν αυτά τα γεγονότα δεν τα έσβησαν με σφουγγάρι οι κυρίαρχοι του κόσμου όπως τόσα άλλα, είναι γιατί βρέθηκαν άνθρωποι να τις ακούσουν.
ΜΑΡΤΙΟΣ ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ ΣΤΗ ΣΦΕΝΤΟΝΑ
Ο Μάρτιος είναι αφιερομένος στο πολιτικό ντοκυμαντέρ αλλά και στο γυναικείο ζήτημα.
Τα δύο ντοκυμαντέρ της Αλίντας Δημητρίου για τις γυναίκες στην Αντίσταση, τον εμφύλιο και την εξορία, περιγράφουν την ένδοξη δεκαετία του λαϊκού κινήματος, τις διώξεις και την ήττα του. Προβλήθηκαν σε όλη την Ελλάδα και γνώρισαν καθολική αποδοχή.
Οι "Μνήμες Δεγκτζήδων" της Μαρίας Πετρά, ζωντανεύουν μέσα από την αφήγηση ενός 80χρονου καπνεργάτη την μνήμη ενός βιομηχανικού συγκροτήματος.
Μέσα από συγκλονιστικές μαρτυρίες, οι δύο σκηνοθέτιδες δείχνουν την ιστορία του λαού μας, σε μία περίοδο που θέλουν να του ξεριζώσουν την ιστορική του μνήμη.
Αναλυτικές κριτικές, οπτικό υλικό και άλλα θα αναρτηθούν σύντομα στο blog.
ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ 7Η ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΚΚΕ(μ-λ)
Η πρώτη (Παρασκευή 26 Φλεβάρη στις 18:00) θα ασχοληθεί με το ζήτημα του διεθνούς κινήματος.
Θα επιχειρήσει να ανοίξει το ζήτημα του διεθνούς επαναστατικού κινήματος, των προχωρημάτων και των αδυναμιών του. Μέσα από αναφορές στις ζώνες των θυελλών, στο Νεπάλ, την Ινδία και άλλες περιπτώσεις θα παρακινήσει μια κουβέντα για το παρελθόν το μέλλον και τη σημασία αυτών των κινημάτων, που αμφισβητούν το μονόδρομο του καπιταλισμού και το ανέφικτο της επανάστασης και του σοσιαλισμού.
Επίσης θα καταπιαστεί με τη Νέα Ευρωπαϊκή Αριστερά, όπως εκφράζεται στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία. Εγχειρήματα που γνώρισαν αποθεωτικές κριτικές, δεν αποτελούν όμως παρά το ξαναζέσταμα της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας.
Η δεύτερη συζήτηση (Παρασκευή 5 Μάρτη στις 18:00) θα αφορά το ζήτημα της κρίσης του κεφαλαίου και τον πολιτική της επίθεσης στο λαό, το Μέτωπο Αντίστασης και την ανεπάρκεια της υφιστάμενης αριστεράς.
AΥΤΗ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΙ 25/2 ΣΤΙΣ 19:00
Από τη μία ταινία δεν κάνει κάποια βαθιά τομή στα αίτια της χούντας και την πολιτική κατάσταστη του κινήματος στην Ελλάδα. Άπλα αρκείται στο να παρατηρεί τη σκληρότητα και τη γελοιότητα του καθεστώτος. Από την άλλη γυρισμένη σε μια εποχή (1984) που τα λουριά απέναντι στην προοδευτική τέχνη χαλάρωσαν, ξεστομίζει αρκετές αλήθειες. Την αμερικανοκρατία, την καταστολή ανθρώπων και ιδεών, την αντικομμουνιστική προπαγάνδα, αλλά κυρίως την απόγνωση του απλού ανθρώπου.
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ, ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΜΥΘΟΙ.
Το βιβλιοπωλείο "εκτός των τειχών" παρουσιάζει το βιβλίο του Νασίμ Αλάτρας, Παλαιστίνη, αιτίες και μύθοι, η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή από το 1917.
Ομιλητές: Θοδωρής Ζδούκος, Αποστόλης Λυκεσάς, Βασίλης Τσιράκης.
Θα παρεβρεθεί και θα μιλήσει και ο συγγραφέας.
Το βιβλίο παρουσιάστηκε σε πολλούς κινηματικούς χώρους στην Ελλάδα, και προκάλεσε πολλές συζητήσεις. Δείτε μία βιβλιοκριτική από ένα αλλό blog ΕΔΩ
ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΕΜΠΤΗ: ΛΕΥΚΗ ΚΟΡΔΕΛΑ (WHITE RIBBON)
Σήμερα πολλοί θέλουν να συγκαλύψουν τα αίτια της ανόδου της φασιστικής βίας και να τα αποδώσουν σε "ακραίες συμπεροφορές" λες και φύτρωσε από το πουθενά. Σήμερα, που το σύστημα αντιμετωπίζει τη βαθύτερη οικονομική-πολιτική κρίση, δημιουργεί ξανά τους όρους για τους παγκόσμιους πολέμους και τον κοινωνικό μεσαίωνα . Σκόπιμα κλείνει το μάτι στις φασιστικές συμμορίες, και ενθαρρύνει τις παρακρατικές ομάδες. Θέλει να διαιρέσει τους εργαζόμενους ώστε να μην αποτελούν τάξη και να προκαλέσει εμφύλιο μεταξύ τους. Θέλει να φορτώσει την εγκληματικότητα και την ανεργία στους μετανάστες και να αθωώσει το κεφάλαιο. Θέλει να τρομοκρατήσει τους αγωνιστές και φοβίσει τον κόσμο που κατεβαίνει μαζικά στους δρόμους.
Κι αν στην ταινία ο φασισμός περνάει και η απάντηση έρχεται μόνο από το χαρακτήρα του δάσκαλου, αφήνοντας μια γεύση παντοδυναμίας του σκοταδισμού, η ιστορία έχει δείξει το αντίθετο. Σε μία εποχή που το σύστημα πόνταρε πάνω στο φασισμό, μπροστά στην επικύνδινη άνοδο του εργατικού και κομμουνιστικού κινήματος, ο αντιφασισιτκός αγώνας των λαών νίκησε.
Σήμερα, αυτοί που κάνουν τα στραβά μάτια χτυπώντας φιλικά την πλάτη του φασισμού και συγκαλύπτοντας τα εγκλήματα του, θέλουν να εξισώσουν τους κομμουνιστές, που στάθηκαν πρωτοπόροι στον αντιφασιστικό αγώνα, με τους ναζιστές. Αυτοί που "καταδικάζουν τη βία από όπου και αν προέρχεται", και κρατούν ίσες αποστάσεις από τους θύτες και τα θύματα είναι αυτοί που ενθαρρύνουν την καταστολή των κινημάτων. Δεν απέχουνε πολύ από τους μορφωμένους και σεβαστούς κατοίκους του χωριού, που αποδεικνύονται οι πιο βίαιοι καλυπτόμενοι πίσω από τον ηθικισμό τους.
ΜΙΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ
ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ SACCO ΚΑΙ VANZETTI
Ο Ennio Morricone έγραψε και η Joan Baez τραγούδησε το «Here’s to you», ένα τραγούδι αφιερωμένο στους Sacco και Vanzetti, το οποίο μεταφράστηκε σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Όλα κι όλα τα λόγια του τραγουδιού είναι τα εξής:
Rest forever here in our hearts
The last and final moment is yours
That agony is your triumph
ΠΕΜΠΤΗ 12/2 19:00 ΣΑΚΟ ΚΑΙ ΒΑΝΣΕΤΙ
ΠΡΟΒΟΛΗ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ: DIE WELLE. ΣΑΒΒΑΤΟ 6/2 19:00
Επιθέσεις σε μετανάστες, ρατσιστική προπαγάνδα, μαχαιρώματα, επιθέσεις σε διαδηλωτές. Το ζήτημα της αντιφασιστικής δράσης αφορά κάθε προοδευτικό άνθρωπο.
Είναι η όμως φασιστική ιδεολογία αποτέλεσμα της τάσης των ανθρώπων να οργανώνονται και να εξουσιάζουν; Ή είναι μια πολιτική αντίληψη, που ειδικά σε περιόδους κρίσης είναι η τελευταία άμυνα του συστήματος απέναντι στο κίνημα; Έχει πολιτικά αίτια η ανάπτυξη του φασισμού στις μέρες μας και ευθύνεται κάποιος γι΄αυτό;
Ας θυμηθούμε όμως και την ταινιοκριτική του περιοδικού Έναυσμα για την ταινία αυτή:
Ένα σχόλιο με αφορμή την ταινία Die Welle
Νεαρός «εναλλακτικός» καθηγητής αναλαμβάνει σχολικό μάθημα που αφορά το φαινόμενο του φασισμού. Οι γερμανοί μαθητές, αρχικά βαριεστημένοι από τα χίλια-μύρια που έχουν ήδη ακούσει στο σχολείο θεωρούν πως αυτά ανήκουν στο παρελθόν και πως δεν έχουν καμία πιθανότητα επανεμφάνισης. Έτσι ο καθηγητής αποφασίζει να ακολουθήσει μια διαφορετική μέθοδο, με στόχο να καταδείξει στους μαθητές του τους όρους γέννησης του φασιστικού φαινομένου. Τους καλεί να δημιουργήσουν μια κλειστή ομάδα με αυστηρή πειθαρχία απέναντι στον ίδιο, να ντυθούν ομοιόμορφα, να χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο χαιρετισμό κ.ό.κ. Η ομάδα σιγά σιγά εκτρέπεται και αρχίζει να παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις από τα μέλη της…
Είναι όμως αυτό ο φασισμός; Η πρώτη παρατήρηση σ’ αυτή την προσέγγιση είναι ότι η ταινία λαμβάνει υπ’ όψιν αποκλειστικά και μόνο τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του φασισμού. Το έλασσον είναι ότι η ταινία ενοχοποιεί πλήρως τη συλλογικότητα, αντιπαραβάλλοντάς την με την ατομικότητα, έτσι, γενικά κι αόριστα. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι με το να μην αναζητεί και να αγνοεί πλήρως τους κοινωνικούς όρους εμφάνισης του φαινομένου ανάγει αυτά τα εξωτερικά χαρακτηριστικά σε αίτια. Φυσικά οι τρόποι έκφρασης των πραγμάτων πηγάζουν από τις αιτίες και τις στοχεύσεις τους, δεν ισχύει όμως πάντα και το αντίθετο. Αν ίσχυε κάτι τέτοιο θα είχαμε εμφάνιση μαζικών φασιστικών κινημάτων κάθε φορά που θα εμφανιζόταν και ένας επίδοξος αρχηγίσκος –κάπως έτσι τα παρουσιάζει άλλωστε και η ταινία.
Αυτή η ρηχή προσέγγιση είναι ο λόγος που η ταινία έτυχε πανηγυρικής υποδοχής σε άτομα και ομάδες που κινούνται στον αντιεξουσιαστικό χώρο. Και έχει όντως μια αξία μιας και, έστω απλοϊκά, ερμηνεύονται τρόποι με τους οποίους ο φασισμός καταφέρνει να κερδίσει ανθρώπους και να τους μετατρέψει σε τέρατα. Από τα SS των ναζί μέχρι τους βασανιστές της Χούντας, οι άνθρωποι που στελέχωναν τέτοιους μηχανισμούς δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά, ήταν οι μέχρι τότε «φιλήσυχοι πολίτες»…
Τα πραγματικά αίτια του φασισμού ήταν και είναι κοινωνικά, και δεν είναι άλλα από την αγωνία της αστικής τάξης μπροστά στον κίνδυνο απώλειας της εξουσίας της. Σ’ αυτή βασική πλευρά δε γίνεται καμία αναφορά, ούτε καν νύξη. Γιατί είναι αλήθεια ότι τα χαρακτηριστικά της ομάδας (πχ η ομοιομορφία, ο εθνικισμός, ο οπαδικού τύπου φανατισμός) συναντώνται σε πολλές εκφράσεις της κοινωνικής ζωής, δε μετατρέπουν όμως στα καλά καθούμενα μια χώρα σε… ναζιστική Γερμανία. Ίσα ίσα, σήμερα υπάρχουν περιπτώσεις που η καταγγελία των εξωτερικών αυτών χαρακτηριστικών είναι το προκάλυμμα για την εφαρμογής… καραμπινάτης φασιστικής πολιτικής. Το κράτος του Ισραήλ δεν είναι ούτε μονοκομματικό, ούτε… αντισημιτικό, αλλά αυτό δεν το εμπόδισε ποτέ να προβεί σε μαζικές σφαγές παλαιστινίων. Οι Χίτλερ του σήμερα δηλώνουν κατηγορηματικά αντιχιτλερικοί!
Και ας ακούσουμε μια ακόμα γνώμη: